„Dzieci dzisiaj – będą dorosłymi jutro. One będą określać Naszą przyszłość.
Cechy, jakie zaszczepiamy im dzisiaj i warunki życia jakie im stworzymy,
będą decydować o tym, jaki będzie świat w następnym stuleciu.”
prof. Adam Łopatka
Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne oraz dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka.
Katalog Wartości Przedszkola Nr 84 „Promyk” powstał z myślą o potrzebach naszego przedszkola, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w placówce. Z wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje człowieka w wieku późniejszym.
W naszym przedszkolu za najważniejsze wartości uznano:
1. zgodne współżycie w grupie rówieśniczej
2. kulturę bycia
3. koleżeństwo
4. bezpieczeństwo
5. zdrowie
6. patriotyzm
Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, których należy przestrzegać.
WARTOŚĆ: ZGODNE WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
ZASADA: UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
NORMY POSTĘPOWANIA
· Przestrzegam zawartych umów i reguł
· Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym
· Unikam krzyku i kłótliwości
· Umiem czekać na swoją kolej
· Umiem przyjąć porażkę z godnością (umiem przegrywać)
· Nie kłamię
· Akceptuję odmienność innych (np. niepełnosprawnych)
· Umiem szanować wspólną własność
· Zwracam się z problemem do nauczyciela
· Sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Utworzenie Kodeksów Grupowych (zawarcie kontraktu z dziećmi, podpisanie kodeksu, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń)
· Ustalenie konsekwencji nieprzestrzegania Kodeksu
· Zabawy integracyjne w kole, gry, konkursy i zabawy ruchowe
· Wykorzystanie gier stolikowych
· Wykorzystanie zabaw integrujących
· Dbanie o salę, zabawki i sprzęt
· Pełnienie dyżurów w sali i w łazience
WARTOŚĆ: KULTURA BYCIA
ZASADA: JESTEM KULTURALNY
NORMY POSTĘPOWANIA
· Używam form grzecznościowych w określonych sytuacjach:
dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
· Dbam o porządek wokół siebie (nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy)
· Respektuję polecenia dorosłych
· Jestem miły dla innych, szanuję własność i wytwory kolegów
· Potrafię słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania).
· Rozwijam swoje potrzeby czytelnicze.
· Szanuje zieleń (nie depczę trawników, nie niszczę drzew i krzewów).
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie
· Utrwalanie zwrotów grzecznościowych podczas codziennych powitań i pożegnań nauczyciela z grupą
· Porządkowanie sali, odkładanie zabawek na swoje miejsce, niezaśmiecanie przedszkola oraz terenu wokół
· Cykl zajęć tematycznych według programu pracy nauczyciela
· Wdrażanie zasad savoir – vivre podczas zajęć dydaktycznych i wspólnych zabaw
· Wspólne wyjścia do biblioteki, codzienne spotkania z literatura dziecięcą
WARTOŚĆ: KOLEŻEŃSTWO
ZASADA: JESTEM KOLEŻEŃSKI
NORMY POSTĘPOWANIA
· Opiekuje się nowymi kolegami I koleżankami oraz
tymi, którzy tej pomocy potrzebują
· Nie wyrządzam krzywdy innym (nie biję…)
· Nie wyśmiewam się z kolegów
· Rozumiem, że inni maja takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek i przyborów (potrafię się dzielić)
· Właściwie zachowuje się podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu, używam form grzecznościowych, korzystam z pomocy nauczycielki
· Potrafię słuchać innych
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Sprawianie kolegom niespodzianek z różnych okazji np. list do chorego kolegi, laurka z okazji imienin czy urodzin
· Systematyczne prowadzenie zabaw integracyjnych z grupą
· Wzajemna pomoc w grupie oraz pomoc młodszym kolegom np. w szatni w trakcie ubierania na spacer
· Dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania – postacie z literatury dziecięcej
· Pogadanki, wystawki prac
WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWO
ZASADA: JESTEM BEZPIECZNY
NORMY POSTĘPOWANIA
· Jestem lubiany takim, jakim jestem
· Potrafię bez obaw mówić o swoich emocjach
· Przestrzegam zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola i poza nim
· Dostrzegam sytuacje zagrażające bezpieczeństwu i informuję o nich opiekunów
· Słucham dorosłych opiekunów, podchodzę, jak mnie przywołują
· Kieruję się zasadą ograniczonego zaufania w stosunku do osób mi nieznanych
· Nie oddalam się od grupy
· Mówię prawdę, nie obawiam się konsekwencji
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Wykorzystanie zabaw integrujących
· Indywidualne rozmowy z dziećmi, zapewnienie o dyskrecji
· Ustalenie reguł korzystania z zabawek i sprzętu znajdującego się na placu zabaw
· Wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się na przejściu dla pieszych oraz w pobliżu ruchliwej ulicy – wycieczki, spacery
· Poznanie własnego imienia, nazwiska, adresu oraz uwrażliwianie na to, żeby nie podawać tych informacji obcym osobom
· Wzmocnienia pozytywne, np. chwalenie dzieci na forum grupy za przyznanie się do winy
WARTOŚĆ: ZDROWIE
ZASADA: DBAM O SWOJE ZDROWIE
NORMY POSTĘPOWANIA
· Dbam o swoje zmysły i higienę układu nerwowego
· Korzystam z zabawek i sprzętu w sposób nie wywołujący hałasu
· Biorę udział w zabawach ruchowych, spacerach, wycieczkach
· Dbam o higienę osobista
· Zdrowo się odżywiam
· Ubieram się stosownie do pory roku i pogody
· Rozumiem jaki jest wpływ aktywności fizycznej dla zdrowia
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Mówimy umiarkowanym głosem, unikamy hałasu, wyciszamy negatywne emocje poprzez zabawy relaksacyjne
· Częste przebywanie na świeżym powietrzu
· Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne
· Mycie rąk przed posiłkiem i po powrocie ze spaceru i placu zabaw oraz mycie zębów po posiłku
· Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych i częste spożywanie owoców i warzyw, np. na podwieczorek, do obiadu
· Zwracanie uwagi na dostosowanie stroju do aktualnej pogody, pory roku i uświadamianie konsekwencji nieodpowiedniego doboru stroju
WARTOŚĆ: PATRIOTYZM
ZASADA: JESTEM DOBRYM POLAKIEM
NORMY POSTĘPOWANIA
· Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn
· Znam swoje miasto: herb, zabytki, ciekawe miejsca
· Poznaję kulturę i tradycje swojego regionu
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI
· Umieszczenie w widocznym miejscu godła Polski
· Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych
· Uczestniczenie w życiu naszego miasta (wystawy, koncerty, zawody sportowe)
· Poznanie historii, tradycji i zabytków miasta oraz reg. strojów ludowych
· Zapoznanie dzieci z legendami związanymi z naszym miastem