ADAPTACJA
Adaptacja jest to proces przystosowania się do nowego środowiska społecznego, sytuacji, warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważny zarówno dla dziecka jak i dla rodziców/opiekunów.
Przebieg procesu adaptacji zależy od ogólnego poziomu rozwoju psychoruchowego dziecka i ma charakter indywidualny. Łagodny start w środowisko przedszkolne może m.in. zapewnić opanowanie umiejętności samoobsługowych. Poziom ich opanowania ma bowiem wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności dziecka.
Dziecko 3-letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:
- samodzielne jedzenie łyżką,
- mycie rąk,
- samodzielne korzystanie z toalety,
- zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby,
- rozpoznawanie swoich rzeczy,
- czyszczenie nosa,
- znajomość swojego imienia i nazwiska.
Przeciętny rozwój dziecka umożliwia w pełni opanowanie tych umiejętności. Jednak dzieci przychodzące do przedszkola często różnią się pod względem dojrzałości przedszkolnej, co wynika w dużej mierze z systemu wychowawczego w rodzinie. Do realizacji powyższych wymagań i kształtowania umiejętności samoobsługowych konieczna jest ścisła współpraca pomiędzy środowiskiem rodzinnym i przedszkolnym.
RADY DLA RODZICÓW NA PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU
- Stosuj w przedszkolu krótkie pożegnania;
- Zostawiając dziecko w przedszkolu nie okazuj własnych rozterek (przekazujesz wtedy swoje lęki);
- Przygotuj dla dziecka wygodny strój do samodzielnego ubierania, który można pobrudzić,
- Zachęcaj do wykonywania czynności samoobsługowych - nie wyręczaj dziecka nawet gdyby wykonywało je niezdarnie;
- Nie zmuszaj dziecka do tego, by zawsze od razu opowiadało o tym, co wydarzyło się w przedszkolu. Poczekaj aż samo zacznie mówić;
- Nie pytaj dziecka, co i ile zjadło, ale w co i z kim się bawiło;
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata (rozstanie z nim jest często mniej bolesne);
- Staraj się w miarę możliwości skracać czas pobytu małego dziecka w przedszkolu do 4-5 godzin (gdy dziecko już się przyzwyczai, możesz go wydłużyć);
- Pozostaw w szafce w szatni dodatkowe ubrania, uprzedź dziecko, że gdy pobrudzi lub zmoczy ubranie, może przebrać się w czyste. Jeśli dziecko zabrudzi ubranie nie miej do niego pretensji i staraj się nie krytykować;
- W rozmowach o przedszkolu staraj się podkreślać jego dobre strony, ale nie odbieraj dziecku prawa do własnej oceny życia przedszkolnego;
- Pozwól dziecku się wyżalić, wysłuchaj jego relacji, podtrzymaj je na duchu;
- Spróbuj rozpoznać trudne sytuacje i podkreśl, że podczas nieobecności mamy dziecko powinno szukać pomocy u swojej pani wychowawczyni;
- Postaraj się nawiązać dobry kontakt i stałą współpracę z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o rożne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu.